کناف

چاپ صفحه

نگاهی به کناف مزایا و معایب آن
طراحی دکوراسیون داخلی سبب شده تا امروزه همه چیز به سمت مدرن شده پیش برود. از این رو در ساخت و سازها، مصالح‌ جدید، جایگزین مصالح قدیمی شدند. کناف یکی از همین مصالح است که جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون داخلی پیدا کرده است. کناف را می‌توان در دیوارها و سقف‌های کاذب استفاده نمود و طرح‌های گوناگونی برای آن ایجاد کرد.  در ادامه به بررسی کناف و مزایا و معایب آن می‌پردازیم پس با سانادر همراه شوید.

آشنایی با کناف
کناف یا همان سیستم ساخت و ساز خشک یا بدون به کارگیری از آب، از مصالحی به شمار می‌رود که به جای مواد قدیمی استفاده می‌شود. کناف نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهای اروپایی هم به وفور استفاده می‌شود و در آن جا بیشتر با نام dry wall شناخته می‌شود.

تاریخچه کناف
منشا کناف به برند آلمانی که توسط دو برادر با عناوین کارل و آنفوس کناف بر می‌گردد که در سال 1932 توانستند این محصول را معرفی کنند و پس از آن به مدت 80 سال یکی از محصولات برتر جهان معرفی شده و دفاتر عرضه کننده آن در سراسر جهان  تاسیس شدند.

ویژگی‌های کناف
کناف یک سری مزایا و ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد که باعث شده تا به عنوان یکی از مصالح ساختمانی برتر شناخته شود. اولین برتری کناف مقاومت آن در برابر زلزله است، کناف از مواد اولیه‌ای تولید شده است که می‌تواند به خوبی در برابر پس لرزه‌ها مقاومت کند؛ در واقع ایمنی کناف است که سبب شده تا مقاومت خوبی داشته باشد. در ضمن کناف وزن خیلی پایینی دارد و به راحتی هم نصب می‌شود یعنی اگر بخواهید آن را نصب کنید کمتر از دو روز کار خواهید داشت.

سایر ویژگی‌های کناف
• اجرای ساده و راحت
• وزن پایین
• حمل و نقل آسان و راحت
• عایق حرارتی و صوتی
• امکان فرم پذیری خوب در طراحی و دکوراسیون داخلی
• امکان تغییر فضاهای قدیمی
• امکان بازیافت بیشتر از 75 درصد مصالح آن
• رنگ آمیزی بسیار آسان و راحت
• کارایی بهینه برای محیط زیست
• امکان عبور آسان تاسیسات از فضاهای بین دیوار

وسایل مورد نیاز برای انجام کناف
کناف کاری هر چند سرعت بالایی داشته و تعداد روز کاری کمتری نسبت به سایر مصالح دارد؛ اما انجام آن نیاز به یک سری تجهیزات دارد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
ابزارهایی که باید برای کناف کاری داشته باشید عبارتند از:
چکش پلاستیکی، تیغ برش، کمچه، کاردک زاویه دار، ماله استیل، سنباده، ریسمان رنگی، پخ زن، رنده، اره چاقویی و دستگاه برش طولی.

نحوه کناف کاری
کناف کاری به چهار صورت گوناگون انجام می‌شود که هر کدام با دیگری فرق دارد در ادامه به صورت مختصر آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

کناف کاری دیوار کاذب پوششی
این مدل از کناف کاری برای نوسازی خانه‌های قدیمی کارایی دارد که به دو صورت با سازه و بدون سازه انجام می‌گیرد. برای این کار دقت بالایی نیاز دارد چون که بافت ساختمان قدیمی است.

دیوارهای کاذب پوششی بدون سازه
دومین موردی که برای کناف کاری آن را می‌توان انجام داد، دیوارهای کاذب پوششی است. نحوه کار آن به این صورت است که نخست، آن را با خمیر مخصوص پرلفیکس به دیوار وصل کرده و پس از آن با استفاده از بتونه، محل مورد نظر را درزگیری می‌کنند تا در نهایت به عملیات کاغذ دیواری و کاشی کاری برسد. از این مدل شیوه برای مرمت و بازسازی کارایی دارد.

کناف کاری دیوار کاذب جدا کننده
از این روش برای این که بتوانند فضای داخلی ساختمان را از دیوار کاذب جدا کنند استفاده می‌شود. کناف کاری دیوار کاذب جدا کننده از قالب‌های سی و یو شکل تشکیل شده است. در این مدل از صفحات روکش دار گچی چند لایه استفاده می‌کنند تا بتوانند توسط پیچ‌های مخصوص آن نصب کنند. پس از این که گچ‌های مخصوص نصب شدند با قاب‌های فولادی، درزهای آن را با بتونه کاری پر می‌کنند و پس از آن در صورت نیاز خدمات رنگ آمیزی و کاغذ دیواری را انجام می‌دهند.

سقف کاذب کناف مشبک
راحت ترین شیوه کناف کاری برای سقف کاذب کناف مشبک است؛ چون که هم می‌توان ارتفاع را در آن تنظیم کرده و با تایل گذاری به راحتی به تاسیسات دسترسی پیدا کرد. برای این که بخواهند سقف مشبک را آماده کنند از تایل گچی و پوشالی استفاده می‌کنند تا آن را با تایل به سقف وصل کنند. نخست آویزها را باید به صورت زیر ساز به سقف نصب کنند تا پس از آن تایل‌ها را روی سقف بگذارند.

سقف کاذب یکپارچه
از سقف کاذب یکپارچه عموما به عنوان سقف کاذب استفاده می‌کنند. نحوه انجام آن به این صورت است که نخست، کناف را با پیچ و مهره روی زیرسازی فولادی محکم قرار می‌دهند و پس از اتمام آن، درزگیری و بتونه کاری را انجام می‌دهند. این روش، سرعتی ترین روش برای سقف کاذب یکپارچه است.

اتمام مراحل کناف کاری
پس از انجام هر یک از مراحل گفته شده در آخرین مرحله باید سطح صافی برای رنگ کاری داشته باشید. برای ایجاد این سطح با ماستیک به راحتی سطحی صاف دربیارید تا خشک شود و پس از آن یک لایه آستر را روی سطح کار بزنید تا با رنگ روغن، کاغذ دیواری یا کاشی روی آن ایجاد شود.

اهمیت نصب کناف
شاید کناف جزء مواد و مصالح ساده باشد و نصب آن راحت؛ اما یادتان باشد هر کاری نیاز به تخصص و مهارت خاص خودش دارد؛ اگر کناف کاری توسط افراد بی تجربه انجام شود سطح صافی در نهایت نخواهید داشت و همین امر باعث می‌شود تا هر هزینه‌ای که کردید بر باد برود.

سانادر

کناف

تاریخ درج: 1401.02.03

759

0

این خبر را به اشتراک بگذارید

facebook