شیشه هوشمند چیست؟

چاپ صفحه

 

در ساده‌ترین تعریف، فن‌آوری‌های شیشه‌های هوشمند میزان نور منتقل شده از طریق مواد معمولی شفاف را تغییر می‌دهند و به این مواد اجازه می‌دهند شفاف، نیمه شفاف یا مات به نظر برسند. فن‌آوری‌های پشت شیشه‌های هوشمند به رفع تضادهای طراحی و خواسته‌های کاربردی برای متعادل کردن مزایای نور طبیعی، نماها و پلان‌های طبقه باز با نیاز به حفظ انرژی و حفظ حریم خصوصی کمک می‌کنند.

معرفی شیشه هوشمند 
شیشه‌های هوشمند پویا هستند و به مواد استاتیک سنتی اجازه می‌دهند تا زنده و چند منظوره شوند. این فناوری امکان کنترل اشکال مختلف نور از جمله نور مرئی، UV و IR را فراهم می کند. این فناوری را می توان در پنجره ها، پارتیشن ها و سایر سطوح شفاف در بخش های مختلف از جمله معماری، طراحی داخلی، خودرو، پنجره های خرده فروشی هوشمند و لوازم الکترونیکی مصرفی ادغام کرد.
انواع شیشه فعال
دو نوع اصلی شیشه هوشمند وجود دارد: فعال و غیرفعال. اینها با این تعریف می شوند که آیا تغییرپذیری آنها نیاز به بار الکتریکی دارد یا خیر. اگر چنین است، به عنوان فعال طبقه بندی می شود. اگر نه، به عنوان منفعل طبقه بندی می شود.
اصطلاح شیشه هوشمند عمدتا به فناوری‌های فعالی اطلاق می‌شود که در آن فیلم‌ها و پوشش‌های شیشه‌ای محرمانه، که توسط بار الکتریکی فعال می‌شوند، ظاهر و عملکرد شیشه را تغییر می‌دهند.

یکی از مهم ترین خصوصیاتی که پارتیشن شیشه ای دارد، امکان هماهنگ سازی آن با هر نوع طراحی دکوراسیونی که در نظر دارید است.


شیشه هوشمند چیست؟

آیا می دانستید یکی از مزایای درب اتوماتیک شیشه ای جلوگیری از اتلاف انرژی است.

انواع فن آوری های شیشه قابل تعویض فعال و کاربردهای آن
انواع فن آوری های شیشه قابل تعویض فعال و کاربردهای رایج آنها عبارتند از:
شیشه کریستال مایع پراکنده پلیمری (PDLC).
شیشه‌های دستگاه ذرات معلق (SPD).
شیشه های الکتروکرومیک (EC).
شیشه‌های هوشمند با استفاده از PDLC یا SPD شامل لایه‌ای میان لایه‌ای هستند که یا چند لایه یا به روز روی شیشه نصب می‌شوند. این لایه میانی از یک فرمول PDLC یا یک امولسیون SPD تشکیل شده است که بین دو ورقه از مواد شفاف که هر یک دارای پوشش رسانای ITO هستند، پوشانده شده است. هنگامی که الکتریسیته اعمال می شود، پوشش رسانای ITO مولکول ها یا ذرات موجود در لایه شیمیایی فیلم را مجبور می کند تا با یکدیگر هماهنگ شوند و شفافیت ایجاد کنند. در حالی که PDLC و SPD بیشتر روی فیلم ها اعمال می شوند، محصولات الکتروکرومیک مستقیما روی شیشه رسانای ITO پوشانده می شوند. یکی از ویژگی‌های کلیدی که هر سه فناوری مشترک هستند، توانایی آن است. شفافیت شیشه را از طریق پلاریزاسیون (روش یکنواخت) مولکول ها یا ذرات آنها در داخل فرمول (PDLC) یا امولسیون (SPD) تغییر می دهد. هنگامی که خاموش است (عدم ولتاژ)، مولکول ها به طور تصادفی پراکنده می شوند و بنابراین، نور نمی تواند از فیلم عبور کند. هنگامی که شارژ می شود، فرمول LC یا امولسیون های SPD قطبی می شوند و مولکول ها در یک راستا قرار می گیرند و به نور اجازه عبور می دهند و شفافیت ایجاد می کنند. با کاهش ولتاژ، و شروع خاموش شدن فیلم، سطوح مختلفی از کدورت برای سایه پویا، حفظ حریم خصوصی یا کنترل نور خورشیدی مادون قرمز به دست می‌آید. با کنترل مقدار ولتاژ اعمال شده می توان به یک اثر کم نور دست یافت. در مقابل، شیشه هوشمند الکتروکرومیک هرگز کاملا مات نمی شود و در صورت عدم وجود جریان شفاف می شود و دپلاریزه می شود. فن آوری های شیشه ای قابل تعویض از ترانسفورماتورها یا کنترل کننده ها برای مدیریت توان استفاده می کنند. کنترلرها می توانند شارژ مداوم داشته باشند، اما ترانسفورماتورها باید برای بخشی از روز خاموش باشند.
شیشه هوشمند چگونه کار می کند؟
فناوری شیشه هوشمند PDLC و SPD یک فناوری شیشه فعال است که حالت ها را با برق تغییر می دهد. ذرات یا مولکول‌های منحصربه‌فرد درون فیلم‌های ما با روشن و خاموش شدن فیلم‌ها پراکنده یا هم‌تراز می‌شوند و اجازه می‌دهند نور برای شفافیت عبور کند و اشکال مختلف نور (مرئی، IR، UV) قابل تغییر باشد. فناوری شیشه هوشمند فعال امکان کنترل اشکال مختلف نور (مرئی، IR، UV) را با الکتریسیته فراهم می کند. با الکتریسیته، شیشه از حالت مات به شفاف تبدیل می‌شود و امکان کنترل دینامیک نور را فراهم می‌کند.

شیشه هوشمند چگونه کار می کند؟

یکی از مزایای کرکره برقی شفاف این است که می توان از آن ها به عنوان پارتیشن متحرک نیز استفاده کرد.

فن آوری های شیشه هوشمند

شیشه هوشمند فعال مبتنی بر فناوری‌های PDLC، SPD و الکتروکرومیک است. به طور خودکار با کنترل کننده ها یا ترانسفورماتورها با زمان بندی یا به صورت دستی عمل می کند. برخلاف ترانسفورماتورها که فقط می‌توانند شیشه را از شفاف به مات تغییر دهند، کنترل‌کننده‌ها می‌توانند از دیمر برای تغییر تدریجی ولتاژ و کنترل نور به درجات مختلف نیز استفاده کنند.

آیا استفاده از درب ضد حریق برای ایمنی ساختمان اجباری است؟

سخن پایانی
اگر علاقمند به خرید شیشه هوشمند هستید می توانید از همین جا اقدام نمایید و بهترین شیشه را با کیفیت عالی انتخاب نمایید.

 
شیشه هوشمند چیست؟

تاریخ درج: 1401.08.04

238

0

این خبر را به اشتراک بگذارید

facebook