شیشه هوشمند ترموکرومیک چیست؟

چاپ صفحه

 
شیشه‌های امنیتی، شیشه‌های ضد سرقت، شیشه‌های چند لایه و سایر شیشه‌های عایق، تقویت‌شده و مقاوم در برابر شکستگی، شیشه‌های «هوشمندی» هستند که مدت‌هاست به آن‌ها عادت کرده‌ایم و وارد عادت‌های ساختمانی معماران شده‌اند. نگرانی‌های زیست‌محیطی و همچنین پیشرفت فزاینده تکنولوژی، امکان ورود طیف وسیعی از لعاب‌های نوآورانه با خواص مختلف را به بازار می‌دهد که تغییر رنگ می‌دهند، خود تمیز شونده هستند یا گرما را تأمین می‌کنند. آنها امکانات زیادی را می دهند، اغلب در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند و از فناوری های خاصی استفاده می کنند. آنها برای محافظت از فضای داخلی ما در برابر پرتوهای خورشید یا برعکس برای به حداکثر رساندن انرژی ورودی تابش خورشیدی با اجازه دادن به نور طبیعی تغییر رنگ می دهند.
شیشه ترموکرومیک به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از خانواده بزرگ شیشه های هوشمند، که از نوآوری های تکنولوژیکی دهه های اخیر با هدف کاهش ردپای کربن ما به وجود آمده است، یک محافظ خورشیدی جالب برای ساختمان های مسکونی و تجاری است. شیشه ترموکرومیک با ترکیب شفافیت و کاهش گرمای خورشیدی در داخل از طریق پنجره ها و سایر دیوارهای شفاف، راه حلی است که هم سازگار با محیط زیست و هم کارآمد است.
شیشه های ترموکرومیک
این شیشه‌ها به لطف لایه‌ای از کریستال‌های مایع که بین دو لایه شیشه قرار می‌گیرند یا لایه‌ای از کریستال‌های مایع روی پنجره قرار می‌گیرند، این شیشه‌ها به دما واکنش نشان می‌دهند. آنها در لعاب برای تجهیز اتاق استفاده می شوند، آنها تاریک می شوند و از ورود اشعه های خورشید به منازل و اماکن حرفه ای جلوگیری می کنند. لنزهای فتوکرومیک برای کاربردهایی غیر از لعاب نیز استفاده می‌شوند: حسگرهایی که روی بسته‌بندی مواد غذایی قرار می‌گیرند که بسته به دمای محیطشان تغییر رنگ می‌دهند، یا گلوله‌هایی که برای جلوگیری از جعل اسناد با تغییر رنگ در هنگام قرار گرفتن در معرض دستگاه فتوکپی طراحی شده‌اند.
لعاب ترموکرومیک
لعاب ترموکرومیک قادر است به طور مستقل خواص نوری خود را با توجه به دمای سطح خارجی تغییر دهد، که یک واکنش شیمیایی یا یک انتقال فاز بین دو حالت مختلف را تعیین می کند. بنابراین وقتی دماهای کمتر از دمای انتقالی وجود دارد، ماده شفاف می ماند و برای دماهای بالاتر تاریک می شود. فاصله دمای انتقال معمولا بین 10 درجه سانتی گراد (حداکثر شفافیت) و 65 درجه سانتی گراد (حداقل شفافیت) است. خواص ترموکرومیسم را می توان در طیف گسترده ای از ترکیبات آلی و معدنی و در فیلم های اکسیدهای فلزی مانند اکسید وانادیوم مشاهده کرد که با تغییر حالت نیمه هادی به حالت فلزی، رفتار بازتابی بسیار حساسی در ناحیه مادون قرمز به دست می آورد.

 

شیشه های ترموکرومیک

 

یکی از مزایای درب اتوماتیک شیشه ای جلوگیری از اتلاف انرژی است.

شیشه ترموکرومیک در برابر تابش خورشیدی
همانطور که از نامش پیداست، یک سیستم لعاب است که با توجه به تغییرات دما تغییر رنگ می دهد و بنابراین بر روی عامل خورشیدی عمل می کند. در واقع، لعاب ترموکرومیک از دو جداره شیشه (بنابراین در شیشه دوجداره) و یک لایه تقریبا نامرئی از دی اکسید وانادیم یا یک لایه کریستال مایع بین دو شیشه یا چسبانده شده به یکی از آنها بین آنها تشکیل شده است. با واکنش به افزایش دما، تاریک شدن و کاهش ورود نور و گرمای خورشیدی به داخل اتاق مجهز، مانعی واقعی در برابر پرتوهای مادون قرمز برخلاف لعاب های معمولی می شود. شیشه ترموکرومیک که وقتی دمای بیرون به 40 درجه سانتیگراد می رسد، عملا مات می شود
کاربرد شیشه ترموکرومیک چیست؟
شیشه ترموکرومیک را می توان در هر کجا که نیاز باشد نصب کرد: برای تمام ایوان ها و دهانه ها در خانه ها (پنجره ها، درها، نورگیرها)، ساختمان های اداری شیشه ای، هتل و.... نصب کرد.

 

کاربرد شیشه ترموکرومیک چیست؟
یکی از مهم ترین خصوصیاتی که پارتیشن شیشه ای دارد امکان هماهنگ سازی آن با هر نوع طراحی دکوراسیونی که در نظر دارید است.

مزایای شیشه ترموکرومیک
محافظت عالی در برابر تشعشعات خورشیدی (عمدتا مادون قرمز).
شیشه ترموکرومیک دما را کنترل می کند: با قیمت خرید نسبتا بالا، لعاب ترموکرومیک به دلیل قدرت پنهان‌کنندگی قوی در برابر نور و گرمای خورشید، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی شما می‌شود. بدون نیاز به تعمیر و نگهداری یا منبع تغذیه، یک دارایی جدی برای حفظ محیط زیست در دراز مدت است.کنترل مصرف انرژی از آنجایی که استفاده از تهویه مطبوع را در تابستان کاهش می دهید.
قابل تطبیق با تمامی سایزها و تمامی متریال های قاب پنجره، دیوارهای ایوان شیشه ای، سقف شیشه ای، گلخانه ها، نمای ساختمان های شیشه ای و غیره.
بدون نیاز به نگهداری خاصی.

آیا استفاده از درب ضد حریق برای ایمنی ساختمان اجباری است؟

سخن پایانی
شیشه ترموکرومیک، به شما امکان می دهد در زمستان خانه خود را کمتر گرم کنید و در تابستان کمتر آن را خنک کنید، به این معنی که خانه هایی با این شیشه هوشمند، انرژی کمتری مصرف می کنند.

 
شیشه هوشمند ترموکرومیک چیست؟

تاریخ درج: 1401.07.27

240

0

این خبر را به اشتراک بگذارید

facebook