حروف چلنیوم

چاپ صفحه

آشنایی با تابلو چلنیوم
چلنیوم در زبان فارسی به معنای کانال آلومینیومی است که از دو کلمه channel + aluminum تشکیل شده است. در سال 2000 میلادی یک شرکت اسپانیایی با نام ام سی آی با به کارگیری از فلز آلومینیوم و روش‌های جدید و به روز، محصول جدیدی که به شکل ورق بود اما سطح آیینه‌ای داشت؛ عرضه کرد. این محصول چلنیوم نام گرفت و با توجه به ویژگی‌هایی که داشت به مرور زمان معروف و کاربردی شد.

ویژگی‌های چلنیوم
چلنیوم ویژگی و مزایای زیادی دارد که در ادامه در وب سایت سانادر به آن نگاهی خواهیم انداخت. چلنیوم از جمله حروف برجسته به شمار می‌رود که تنها چند سال است به بازار وارد  شده است؛ اما یکی از جمله پر مصرف ترین تابلوها در زمینه‌های مختلف محسوب می‌شود. تابلو چلنیوم در اندازه و رنگ گوناگون تولید و عرضه می‌شود که از قابلیت روشنایی هم برخوردار است. کیفیت تابلو چلنیوم بالا بوده و در مقابل نور آفتاب، سرما و گرما مقاوم است و نمی‌تواند تغییر شکل و رنگ دارد. از آن جایی که لبه چلنیوم نوار اسفنجی گردگیر است؛ گرد و غبار نمی‌توانند به داخل حروف آن وارد شوند.

جنس چلنیوم
چلنیوم آلیاژی است که در برابر آفتاب، بارش باران و .... به راحتی رنگ خود را از دست نداده و بلکه مقاوم و مستحکم است. پلکسی گلاسی که برای این تابلو استفاده می‌شود عموما ساخت کشور تایوان است که در رنگ‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود و تا حد زیادی بستگی به سلیقه مشتری دارد. نصب این تابلو تمیز و راحت است و از ورق پی وی سی معمولا برای زیره آن استفاده شده و لامپ روی آن قرار می‌گیرد.

روکش محافظ لبه چلنیوم
روکش محافظ لبه چلنیوم نسبتا مقاوم است؛ چرا که یک روکش محافظ نایلونی دارد که تا زمان نصب آن براق هستند. این روکش‌ها از ایجاد خط و خش روی چلنیوم محافظت کرده و در آخر کار هم به راحتی قابل جدا شدن هستند. لازم به ذکر است که روکش محافظ چلنیوم نباید پس از نصب روی تابلو بماند؛ چرا که پس از چند روز قرارگیری در معرض آفتاب دستخوش تغییر و تحول شده و به راحتی از چلنیوم جدا نمی‌شود.

مراحل ساخت حروف تابلو چلنیوم
برای طراحی و ساخت تابلو چلنیوم باید یک سری مراحل و قدم‌ها را طی کرد که به شرح ذیل هستند:
برای ساخت چلنیوم ابتدا شکل فیزیکی آن در برنامه‌هایی مانند اتوکد یا کرل داو طراحی می‌شوند. در این برنامه‌ها سایز، ضخامت و فونت مشخص شده و طرح مد نظر روی جنس پلکسی گلاس، لیزر می‌شود. پلکسی گلاس پلاستیک است که شکل ظاهری آن مشابه با شیشه اما با استقامت بالاتر می‌باشد و در رنگ و جنس‌های گوناگون در بازار عرضه می‌شود. برای برش پلکسی گلاس باید از دستگاه برش لیزری استفاده کرد تا بتوان طرح مورد نظر را درآورد و پس از آن لبه چلنیوم را به آن چسباند. در کارگاه‌های تابلو سازی که از دستگاه چلنیوم ساز استفاده می‌شود؛ مراحل خم و قوس دادن و شیار روی چلنیوم، مطابق با فایل طراحی شده اجام می‌شود که در این روند می‌تواند اشکالاتی ایجاد شود؛ چرا که ساختار طراحی این دستگاه برای فونت لاتین است نه فارسی و زمانی که به فونت فارسی بازگشته می‌شود، ایراداتی روی آن ایجاد می‌گردد. پس از ساخت لبه چلنیوم، آن و لبه حروف را روی یک میز آهنی قرار داده  و با چسب 123، لبه چلنیوم را به پلکسی می‌چسبانند.

زیرسازی حروف چلنیوم
پس از این که حروف چلنیوم ساخته شد، زیر سازی آن انجام می‌گیرد. برای این کار ابتدا ورق پی وی سی با ضخامتی حدودا 8 تا 10 میلی متر به کار گرفته می‌شود که ابعاد آن حدودا 120 در 240 سانتی متر است. این مدل ورق‌ها در برابر آفتاب، گرما، سرما و آب مقاومت بالایی داشته و به راحتی تغییر شکل نمی‌دهند؛ از این رو از آن‌ها برای زیر سازی استفاده می‌کنند.

روشنایی تابلو چلنیوم
برای داخل چلنیوم از اس ام دی استفاده می‌کنند. تا چندین سال گذشته در ایران لامپ‌های نئونی به صورت کلی کارایی زیادی داشتند. هر چند زیبا و کاربردی بودند اما مقاومت آن‌ها خیلی کم و ضعیف بود؛ طوری که با یک یا دو ضربه شکسته می‌شدند. پس از آن از لامپ‌های ال ای دی استفاده زیادی می‌شود؛ این تابلوها توانستند به سرعت جای تابلو نئون را در صنعت تابلوسازی بگیرند. لامپ‌های ال ای دی هم، مانند نئون خالی از اشکال نبودند، روی پلکسی نقاط نورانی شدیدی ایجاد می‌کردند.
پس از لامپ‌های ال ای دی، لامپ اس ام دی، تولید و به بازار عرضه شد. لامپ اس ام دی مشکلات سایر لامپ‌ها را نداشت؛ لامپ اس ام دی شدت نور خوب دارد و همین طور سالیان سال بدون هیچ مشکلی کار می‌کند. اس ام دی دارای مقاومت بالایی است و ضد آب هم می‌باشد. همچنین نصب و راه اندازی آن‌ها روی پی وی سی آسان و راحت است.


اندازه تابلو چلنیوم
اندازه تابلو چلنیوم با توجه به برندها و مارک‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند متفاوت است؛ اما معمولا لبه چلنیوم را با مارک تجاری آلوراپید می‌شناسند که در 14 رنگ و در اندازه‌های گوناگون اعم از 9، 11 و 14 سانت ساخته می‌شود و در ایران رنگ استیل؛ مشکی و طلایی وجود دارد. البته لازم به ذکر است مدل‌های دیگر با سایر برندها هم در بازار وجود دارند.

سیم کشی تابلو چلنیوم
پس از انجام مراحل برش و چسباندن لامپ اس ام دی، باید روی پی وی سی تمیز و پاک باشد و پس از آن برای محافظت چسب پشت اس ام دی را از آن جدا کرده و لامپ‌های در بغل هم با فواصل 3 الی 4 سانت چسبیده شوند تا زمانی که تمام سطح پی وی سی پوشیده شود. اگر فاصله بین اس ام دی بیشتر از حد مجاز باشد نقاط تیره و کم رنگ ایجاد می‌شود که از زیبایی آن می‌کاهد؛ از این رو تابلو چلنیوم باید توسط فردی نصب شود که در این کار مهارت و تخصص داشته و می‌تواند روی سطح کامپوزیت و یا امکان دیگر به خوبی کار کند. تابلو سازی چلنیوم هزینه‌هایی دارد از این رو بهتر است در انتخاب و نصب آن بیشترین دقت شود.

حروف چلنیوم

تاریخ درج: 1401.02.03

1524

0

این خبر را به اشتراک بگذارید

facebook