کرکره برقی

چاپ صفحه

آشنایی با کرکره برقی و اجرای آن
در گذشته درب مغازه‌ها هیچ حفاظی نداشت، آن را هنگام تعطیلی قفل کرده و سپس باز می‌کردند و اگر هم برای آن کرکره استفاده می‌کردند به صورت دستی بالا و پایین می‌شد؛ در صورتی که امروزه از کرکره برقی استفاده زیادی می‌شود. کرکره برقی اهمیت زیادی دارد و سبب شده تا امنیت افزایش یافته و همین طور انرژی هدر نروند. استفاده از کرکره برقی تنها برای مغازه و فروشگاه نیست؛ بلکه در خانه هم استفاده می‌شود. کرکره برقی مقاومت خیلی خوبی در برابر آب و رطوبت دارد و کارکرد با آن آسان است و تنها نیاز به ریموت دارد.

اجزای کرکره برقی
کرکره برقی هر چند در نقش یک بالا و پایین رونده است؛ اما اجزا و قطعات زیادی دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

موتور کرکره برقی
موتور قلب یک وسیله است، موتور وظیفه دارد تا نیرو را برای بالا و پایین رفتن کرکره برقی شفاف تامین کند. موتور کرکره برقی به سه نوع توبلار، ساید و سنترال تقسیم می‌شود. موتور توبلار معمولا برای کرکره‌هایی استفاده می‌شود که اندازه کوچکی دارند و وزن آن‌ها پایین است. این موتور برای امکانی که تردد آن‌ها پایین می‌باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب و راه اندازی موتور توبلار کمی سخت است و باید دقت زیادی برای آن داشت.
موتور ساید نوع دیگری است که قدرت خیلی بالایی دارد. این موتور بسیار قوی بوده و عموما برای کرکره‌های عظیم الجثه به کار می‌رود. موتور توبلار با توجه به گشتاور بالایی که دارد روی صفحه پلیت نصب می‌شود.
موتور سنترال، این موتور برای کرکره‌هایی قابل استفاده است که وزن متوسطی دارند و تردد آن‌ها نه کم و نه زیاد است. بسیاری از افرادی که از کرکره‌های قدیمی استفاده می‌کنند و می‌خواهند آن را اتوماتیک کنند به سراغ نصب این موتور می ‌روند. موتور سنترال نصب نسبتا راحت و آسانی دارد.

ریل کرکره برقی
یکی دیگر از اجزایی که در کرکره‌های برقی کارایی دارد، ریل آن است. ریل معمولا از آلیاژ و آهن ساخته می‌شود و برای این که از سایش آن و تیغه کرکره برقی شفاف جلوگیری شود، داخل آن لاستیک به کار می‌برند. ریل تیغه‌های آلومینیومی معمولا آهنی است تا به ساختار آن آسیبی نرسد.

تیغه کرکره برقی
تیغه کرکره برقی از مهمترین قطعات آن است که به صورت فوم دار و امنیتی وجود دارد. همچنین از نظر جنس به سه دسته آلومینیومی، گالوانیزه و پلی کربنات تقسیم می‌شود. تیغه آلومنیومی در بازار فروش خیلی خوبی دارد، تیغه‌های آلومینیومی معمولا از آلومینیوم خالص، درجه 2 و یا 3 تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها از قیمت متفاوتی برخوردار است و بستگی به کیفیت آن دارد.
تیغه گالوانیزه، مدل دیگری است که از جنس گالوانیزه تولید شده‌اند. این تیغه برای کسانی که می‌خواهند از نظر هزینه صرفه جویی کنند گزینه مناسبی است؛ چرا که قیمت مقرون به صرفه ای دارد.
تیغه پلی کربنات بسیار شفاف است؛ طوری که پشت آن قابل مشاهده می‌باشد.

لوله وسطی کرکره برقی یا شفت
تیغه کرکره برقی به دور شفت قرار می‌گیرد که از فولاد ساخته می‌شود، اگر موتور کرکره دارای توبلار باشد سایز شفت آن 8 است؛ ولی برای موتورهای ساید باید سایز 11 را در نظر بگیرید.

صفحه پلیت کرکره اتوماتیک
صفحه پلیت یکی دیگر از اجرای کرکره برقی شفاف است که در کارکرد آن اهمیت زیادی دارد. صفحه پلیت را روی قوطی نصب می‌کنند تا موتور روی آن قرار بگیرد.

جا قفلی کرکره برقی
امنیت کرکره برقی از اهمیت بالایی برخوردار است. کرکره برقی هر چند به صورت اتوماتیک و خودکار بالا و پایین می‌رود و کار را برای افراد آسان می‌کند؛ اما باید امنیت زیادی داشته باشد تا بتواند از درب و ورودی ساختمان محافظت کند. به همین خاطر برای این که امنیت قفل برقی را بیشتر کنید می‌توانید قفل‌هایی را در بخش انتهایی تیغه آن نصب نمایید. جا قفلی برای مطمئن کردن امنیت کرکره استفاده می‌شود و جزء قطعات اصلی آن به شمار نمی‌رود.

برق اضطراری کرکره برقی
دستگاه برق اضطراری به این صورت است که برق را در باتری نگهداری کرده و در زمان قطعی برقی از آن استفاده می‌کند تا کرکره برقی به کار خود ادامه دهد.

قیمت کرکره برقی
کرکره برقی می‌تواند قیمت‌های متفاوتی در بازار داشته باشد، قیمت کرکره برقی به نوع تیغه‌ی آن، مدل موتور آن، تجهیزات جانبی به کار رفته در آن، هزینه نصب و اجرت از جمله مواردی هستند که در قیمت کرکره برقی تاثیر دارند.

نکاتی درباره کرکره برقی
زمانی که بخواهید کرکره برقی را نصب کنید؛ باید به نکاتی پیش از خرید و سفارش آن توجه کنید. تیغه‌های زیادی از کرکره برقی در بازار وجود دارد، باید تغیه برقی را انتخاب کنید که کارایی مناسبی برای شما داشته باشد.  اگر تیغه مناسب کارکردتان نباشد، هزینه‌ای که برای آن خرج کردید به هدر می‌رود. همچنین اگر برای درب ورودی پاساژ خود کرکره برقی شفاف نصب کنید؛ باید چندین تیغه را در وسط شیشه یا پانچ دار انتخاب کنید.

اصول نگهداری از کرکره برقی
برای نگهداری کرکره برقی باید چندین نکته را در نظر بگیرید تا طول عمر آن افزایش یابد و اجزای آن آسیب نبیند. اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که از کارکرد بیش از حد موتور جلوگیری کنید. از بالا و پایین بردن کرکره برقی شفاف بیش از سه بار به صورت مکرر خودداری کنید؛ چرا که باعث فعال شدن مکانیزم حرارتی موتور و افزایش دمای آن می‌شود. از طرفی نظافت و شستشوی کرکره برقی باید به صورتی انجام شود تا آب به داخل موتور و رسیور وارد نشود. ضمنا در زمان قطعی برقی کرکره برقی از مکانیسم خلاص کن استفاده کنید، دستگیره را دور از دسترس افراد متفرقه قرار دهید. یکی از باورهای اشتباهی که افراد درباره کرکره برقی دارند این است که نیاز به روغن کاری ندارند و باید سالی چند بار روغن کاری شوند.

کرکره برقی

کرکره برقی

تاریخ درج: 1401.03.01

833

0

این خبر را به اشتراک بگذارید

facebook