معرفی هوشمند سازی ساختمان

چاپ صفحه

معرفی هوشمند سازی ساختمان و نکات آن

جهان امروزی محکوم به پیشرفت است؛ چرا که اگر دقت کرده باشید نسبت به چند سال گذشته همه چیز تغییر کرده و بهتر شده است؛ طوری که موبایل‌های قدیمی جای خود را به گوشی‌های هوشمند سپرده‌اند و ساعت‌ها هم دیجیتال شده و به دنیای گجت‌ها راه پیدا کرده‌اند. ایا تا به حال به این فکر کردید که وارد یک خانه بشوید و همه چیز در آن هوشمند باشد؟ هوشمند سازی ساختمان امروزه بیش از هر زمان دیگری از محبوبیت زیادی برخوردار شده است.

 

نگاهی به هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان نوعی مکانیسم است که روی فعالیت‌های داخلی ساختمان نظارت کرده و با توجه به شرایط داخلی و دستور العمل‌هایی که به آن داده است به صورت اتوماتیک عمل می‎کند. سیستم هوشمند سازی ساختمان می‌تواند مطابق با مدل‌های ساختمان طراحی شده و اجرا گردد.

 

امکانات هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان این توانایی را دارد تا بر بسیاری از اعمال ساختمان نظارت کرند. باز و بسته شدن درب، ورود و خروج اشخاص، روشنایی، سیستم تهویه و گرمایش و سرمایش و ... از جمله امکانات هوشمند سازی ساختمان است که به شما داده می‌شود.

 

مزایای هوشمند سازی ساختمان

هر پیشرفتی در زندگی دارای یک سری مزایایی است که به شما کمک کرده تا زندگی بهتر، راحت تر و آسوده تری داشته باشید؛ هوشمند سازی ساختمان هم از این قاعده مستثنی نیست؛ ویژگی‌های بهره گیری از این هوشمند سازی در بخش‌های مختلف متفاوت است که به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

صرفه جویی در زمان و انرژی

شاید بهترین مزیتی که می‌توان برای سیستم هوشمند سازی ساختمان در نظر داشت؛ صرفه جویی در زمان و انرژی است. شما دیگر نیازی ندارید تا برای هر کاری به محلی از خانه بروید و تنها با چند حرکت می‌توانید آن را انجام بدهید. تحقیقات نشان داده وجود همچنین سیستمی در منزل حدودا 20 درصد از مبالغ انرژی و مصرف آن را هم کاهش داده و همین طور سبب افزایش طول عمر دستگاه هم می‌شود.

 

آسایش و راحتی

تصور کنید در یک ساختمانی زندگی می‌کنید و نیازی ندارید تا برای روشن و خاموش کردن برق، سیستم تهویه و ... از جای خود بلند شوید و کار خاصی انجام دهید. سیستم هوشمند سازی ساختمان راحتی و آسایش را برای ساکنان به همراه دارد. در ساختمان‌های بزرگ که روشن و خاموش کردن برق در راه پله خودکار انجام می‌شود؛ رفت و آمد افراد بسیار راحت تر انجام می‌گیرد.

 

ایمنی و امنیت

مزیت خوبی که این سیستم دارد؛ این است که در زمان و موقعیت‌های حساس، با ارسال سریع فرکانس خطر از بروز حادثه جلوگیری کرده و حوادث آن را هم کاهش می‌دهد. از طرفی بررسی و نظارت بر درب ورودی و خروجی و اتصال آن به دوربین مداربسته باعث شده تا ایمنی ساختمان به شدت افزایش یابد.

 

اجزای سیستم هوشمند سازی ساختمان

سیستم هوشمند سازی ساختمان با توجه به کارایی که دارد از قطعات مختلفی تشکیل شده است که در ادامه نگاهی به اجزای آن می‌پردازیم.

 

اجزای ارتباطی

برای این که این سیستم بتواند با بخش‌های مختلف خود ارتباط برقرار کند باید از این خطوط استفاده کند. خطوط ارتباطی از تمامی اجزا عبور کرده و اطلاعات به دست آن‌ها می‌رسد. وجود خطوط ارتباطی راه را برای کارکرد همگانی و درست این سیستم، راحت تر کرده است.

 

سیستم مرکزی BMS سیستم مرکزی مهمترین قسمت این هوشمند سازی است. معمولا از یک کامپیوتر برای این سیستم استفاده می‌کنند؛ اما عموما این قسمت مستقل است. سیستم کنترل مرکزی دارای کنترل اصلی سیستم، پردازنده و رل و کنتاکتورها از بخش‌های اصلی این سیستم هستند که با هم دیگر و سایر اجزا مرتبط هستند.

 

سنسور

سنسورهای مختلفی وجود دارند که در اقصی نقاط گوناگون نصب و به روز رسانی می‌شوند. سنسور دما، نور، دود و حضور از جمله سنسورهایی هستند که در این سیستم به کار گرفته می‌شوند. سنسورها این وظیفه را بر عهده دارند تا مشخصات مد نظر را به سینگنال تبدیل کرده و به نقاط کنترلی بفرستند.

 

دیمرهای روشنایی

تنظیم نور با افزایش میزان روشنایی و کاهش آن انجام می‌‌دهد که همگی به صورت الکترونیکی هستند که با توجه سنسورهای این کار را انجام می‌دهند. وجود آن سبب کاهش انرژی و صرفه جویی در انرژی می‌شود.

 

تایمر

وجود سیستم هوشمند سازی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید برای روشن کردن و خاموش کردن بعضی تجهیزات زمان تعیین کنید. تایمر این قابلیت را به شما می‌دهد و جزء قطعات ارزشمند سیستم هوشمند سازی است.

 

نکاتی برای هوشمند سازی ساختمان

تا به این جا اطلاعات زیادی درباره هوشمند سازی ساختمان دریافتیم؛ اما می‌خواهیم نگاهی به نکاتی درباره آن بیاندازیم که به شما کمک کرده تا بهتر از این سیستم استفاده کنید.

 

سیستم هوشمند سازی ساختمان برای خانه‌های قدیمی

اولین نکته‌ای که باید برای شما توضیح داده شود و یا این که حتما به ذهن شما خطور کرده است که آیا این سیستم برای خانه‌های قدیمی کارایی دارد یا خیر؟

سیستم هوشمند سازی ساختمان هر چند تکنولوژی به روز و جدید است و برای فضاهای به روز خیلی کارایی دارد؛ اما اگر به این سیستم علاقه دارید و دارای خناه قدیمی هستید می‌توانید با ایجاد تغییراتی خانه خود را به هوشمند سازی مجهز نمایید.

 

نصب تجهیزات هوشمند سازی

یکی از نکاتی که برای هوشمند سازی ساختمان باید در نظر داشته باشید نحوه نصب و اجرای آن است. برای هوشمند سازی ساختمان تخصص حرف اول را می‌زند. برای انجام اینکار حتما از متخصصان هوشمند سازی ساختمان و افرادی که در این حوزه کار حرفه‌ای انجا می‌دهند کمک بگیرید.

 

میزان هزینه و بودجه هوشمند سازی

اگر بخواهید سیستم هوشمندی برای خودتان داشته باشید باید بودجه تان را در نظر بگیرید. البته لازم به ذکر است هزینه و بودجه آن بستگی به کارهایی که انجام می‌شود دارد و همین طور میزان متراژ خانه و فضای آن و ... روی آن نیز تاثیر گذار است. سانادر

معرفی هوشمند سازی ساختمان

تاریخ درج: 1401.02.04

918

0

این خبر را به اشتراک بگذارید

facebook